Hva kan vi hjelpe deg med?
input-error Obligatorisk felt
Feil med e-post adressen, prøv igjen
*Obligatoriske felt

Support

Vi har support for alle våre kunder, dersom du lurer på noe kan det være du finner svar på denne siden. Vi har samlet noen av de vanligste spørsmålene vi får. Finner du ikke svar her kontakt oss

Problemer med å motta epost:

Her er de vanligste feilsjekkene dere kan gjøre dersom dere har problemer: Sjekk POP3 eller IMAP server og se til at det står mail.domenenavn.no Sjekk at hele epostadressen er korrekt stavet. Sjekk passordet.


Sjekk POP3 eller IMAP server og se til at det står mail.domenenavn.no
Sjekk at hele epostadressen er korrekt stavet.
Sjekk passordet. Skriv inn passordet på nytt. Har du mulighet markerer du eposten du har mottatt og kopierer dette med ctrl+c. Så plasserer du markøren i passordfeltet i epostprogrammet og trykker ctrl+v for å lime passordet inn. Passord med rare tegn kan ofte være greit å lime inn for å være sikker på at det skrives riktig. Har du ikke mulighet til å kopiere passordet, kan det være mulig å skrive passordet inn i ett felt hvor du ser hva du skriver. Når du er sikker på at passordet er korrekt, kopier teksten som beskrevet over og lim det inn i passordfeltet.
Pass på at det ikke er markert for å bruke SSL eller sikker godkjenning av passord.

Les mer

Hvordan logger jeg på getynet

Dersom du trykker på knappen "logg inn med getynet" - så kommer du til getynet websiden. Her finner du logg inn knappen øverste til høyre .

Etter du har lagt til brukernavn og passord (passord velger du første gang du logger på)  så velger du "mine kontoer" og deretter velger hva webside du skal adminsitrere i listen under. De fleste kundene våre har bare en oppføring her, men noen har muligheten til å administrere flere sider pr bruker og vil da ha flere websider listet her.

 

Les mer

Oppsett av E-post for DCodes kunder

Det er enkelt å sette opp en epostkonto fra oss. Uavhengig av hvilket epostprogram du har er det den samme informasjon som skal legges inn i epostprogrammet.

I de aller fleste epostprogram er det en veiviser som hjelper deg å sette opp epostkontoen. Veiviseren kan i de fleste tilfeller klare å gjøre hele jobben riktig. Men noen ganger så blir det feil, og da må man gå inn på de instillingene veiviseren har lagret for å korrigere dette. Er det mulig å sette opp kontoen manuelt, kan det noen ganger være like enkelt.
Uansett hvilke program du har, og om du velger å sette opp konto gjennom en automatisk veiviser, eller ett manuelt oppsett så gjelder følgende instillinger hos oss:

Brukernavn er det samme som hele epostadressen du har fått utdelt
Passordet skal du ha mottatt enten direkte fra oss i DCode, eller fra vedkommende som satte opp din epostkonto.
POP3/IMAP og SMTP server er alle mail.domenenavn.no (Der domenenavn.no er ditt domenenavn)

Les mer

Fjernhjelp / fjernstyre maskinen din

Trenger du hjelp med oppsett eller andre teknsike utfordringer så kan vi hjelpe deg der du sitter med fjernhjelp.

Vi bruker teamviewer for å hjelpe deg med problemer som kan være vanskelig å forklare på telefon. Da må du laste ned et program som vi bruker for å "fjernstyre" maskinen din og fikse problemet.

Teamviewer finner du her: 

Last ned teamviewer her  

 

 

 

Les mer

Problemer med at andre sender epost i ditt navn?

Epost spoofing er ett kjent problem, men ett enkelt tiltak kan være å sette opp SPF.

Sender Policy Framework (SPF) er en mekanisme som er laget for å forhindrer det vi kaller epost spoofing, som er at noen kan sende ut epost på vegne av deg og ditt domene. Når vi setter opp en SPF oppføring på domenet spesifiserer vi hvilke epostservere som har lov til å sende epost på vegne av domenet. Da tilbyr vi mottakers epost system en muligheten til å verifisere at e-posten faktisk kommer fra deg, og på den måten kan mottakers epost system behandle eposten og gjøre tiltak som at eposter som ikke er sendt fra deg skal slettes eller havne i en spesifikk mappe.

I tillegg har noen epostservere begynt å tolke ett fravær av en SPF oppføring som negativt, noe som bidrar til at eposten du sender kan havne i spam mappe hos mottaker.

Ta kontakt med oss så kan vi hjelpe deg å sette opp en SPF oppføring noe som kan hjelpe mot både e-post spoofing og at epost havner i mottaker sin spam mappe.

Les mer

Problemer med at mottaker får dine epost i sin spam mappe

Svaret kan være enkelt å løse ved å sette opp en SPF oppføring på ditt domene

Sender Policy Framework (SPF) er en mekanisme som er laget for å forhindrer det vi kaller epost spoofing, som er at noen kan sende ut epost på vegne av deg og ditt domene. Når vi setter opp en SPF oppføring på domenet spesifiserer vi hvilke epostservere som har lov til å sende epost på vegne av domenet. Da tilbyr vi mottakers epost system en muligheten til å verifisere at e-posten faktisk kommer fra deg, og på den måten kan mottakers epost system behandle eposten og gjøre tiltak som at eposter som ikke er sendt fra deg skal slettes eller havne i en spesifikk mappe.

Nå har noen epostservere begynt å tolke ett fravær av en SPF oppføring som negativt, noe som bidrar til at eposten du sender kan havne i spam mappe hos mottaker.

Ta kontakt med oss så kan vi hjelpe deg å sette opp en SPF oppføring noe som kan hjelpe mot både e-post spoofing og at epost havner i mottaker sin spam mappe.

Les mer

Problemer med å sende epost:

Vanlige feil med å sende e-post .

Sjekk SMTP server og se til at det står mail.domenenavn.no.
Sjekk at det er satt opp å bruke brukernavn og passord også på utgående epost. I noen epostprogram må man taste brukernavn og passord også på utgående server (SMTP), i andre epostprogram er det en sjekkboks man må krysse av i for å bruke godkjenning på utgående epost, og da samtidig en markering for å bruke samme instillinger som på innkommende server. 
Sjekk også at det ikke er markert for å bruke SSL eller sikker godkjenning av passord.
Til slutt er de mulig å prøve å endre utgående port SMTP fra 25 til 587.
Det å endre utgående port vil som oftest være løsningen hvis problemet det er mulig å sende mail noen ganger, og ikke andre ganger. Avhengig av hvor man sitter når man sjekker sin epost.

 

Les mer

Hvordan logger du inn på webmail?

Fra DCode bruker du logg inn knappen øverst i høyre hjørnet , da får du opp en side med blandt annet dette logg inn skjemaet. Logg inn med e-post adressen din og passord.

Les mer

Hvordan logger du inn for å redigere innhold på websiden?

Fra DCode sin side ligger det i menyen en øverst til høyre en knapp som heter logg inn.

 

Fra DCode sin side ligger det i menyen en øverst til høyre en knapp som heter logg inn.
Her vil du få to valg

Har du tidligere hatt en konto hos oss da vi het 123onWeb og siden deres ble laget før 2013 skal dere bruke logg inn feltet nederst i webadmin og skrive inn brukernavn og passord som dere gjorde på 123onWeb siden. Har dere nyere kontoer skal dere logge inn med getynet. Getynet er publiseringsplatformen vi bruker på alle websideløsningene våre.

 

Les mer

Forklaring av ord og utrykk i forbindelse med oppsett av epostkonto

Under finner dere mer utfyllende noen ord og utrykk som brukes.


Epostserver: Dette er vårt system som sørger for å ta i mot epost som skal leveres til en av våre kunder og lagre epostene slik at de er tilgjengelige når en kunde i sitt epostprogram trykker på knapp for å motta eposter. Systemet sørger også for å sende videre alle eposter våre kunder sender fra sitt epostprogram slik at de blir mottatt av epostserveren til mottakeren av eposten.

POP3 server: POP3 server betyr at når du trykker på  knappen "send og motta", vil epostprogrammet laste ned epost som er mottatt og lagret ned på epostserveren vår. Det som er en viktig ting med POP3 er at eposten lagres i sin helhet på din maskin. Samtidig vil eposten slettes på serveren, slik at eneste kopi ligger lagret på din maskin. Det er dog mulig i instillingene for en konto som er POP3 å velge at epostene ikke skal slettes fra vår server, evt. at epostene skal slettes etter x antall dager.

IMAP betyr at når du trykker på knappen "Send og motta", vil epostprogrammet kun vise eposten i epostprogrammet, men selve eposten blir liggende på epostserveren. Med IMAP vil alt lagres på vår server allid. Oppretter du en mappe, så opprettes denne på vår server. Flytter du epost inn i denne mappen flyttes eposten som er lagret på vår server inn i mappen. Samtidig vil du i ditt epostprogram ikke oppleve noen forskjell mellom POP3 og IMAP.

Les mer

Skal jeg bruke IMAP eller POP3

Er det noen forskjell på om jeg har POP3 eller IMAP konto hos dere? Hva er egentlig forskjellen?

Fordeler og ulemper mellom IMAP og POP3:
POP3 lagrer alle eposter ned på din maskin slik at du selv kan sørge for å holde backup av eposten, mens med IMAP så har du ikke selv kontroll over epostene og evt. sikring av disse. Vi har backup av alle eposter som ligger lagret på vår server, men du har ikke da selv kontroll over rutiner for backup.

Hvis det er flere som leser den samme epostadressen kan IMAP ha sine fordeler. Da vil alle kunne se de samme epostene. Hvis noen markerer en epost som lest vil de andre se dette. Hvis man flytter en epost inn i en mappe vil de andre også se dette. Men hvis man svarer på en epost fra sitt epostprogram vil ikke disse epostene automatisk bli synlig for de andre som leser samme epost. Det er mulig å gjøre de sendte epsotene synlig for alle, men dette er ikke standard i de fleste epostprogram.

Det at epostene ligger lagret på vår server kan bety at overgangen fra en maskin til en ny maskin er enklere. Er det tidligere valgt IMAP så vil det på ny maskin bare være å sette opp epostekontoen for å få inn alle epostene automatisk. Men merk at sendte eposter ikke automatisk ligger lagret på vår server.

Vi har listet opp flere fordeler for IMAP vs POP3. Ulempe for IMAP kan være hvis man har veldig mange eposter i innboksen (mange tusen). Da kan ofte ett epostprogram bli litt tregere. Dette fordi epostprogrammet synkroniserer alle eposter på epostserveren. Er det veldig mye epost er det mye data som må sendes mellom epostserver og epostprogram, som kan ta litt mer tid. Da vil det være raskere å ha alt lagret på maskinen med POP3
Har du mye epost vil det å ha IMAP også bety at epostkontoen hos oss kanskje må oppgraderes for at innboksen ikke skal bli full. Ta kontakt med oss for tilbud om utvidet lagring hvis dette blir ett problem.

Les mer

Har du glemt passord?

Har du glemt passordet til å logge deg inn kan du få laget et nytt i getynet.

Du går til getynet.com og trykker på logg inn knappen som vanlig, og i vinduet som åpner seg finnes det et valg for 
glemt passord. OBS du må ha brukernavnet ditt (som er en e-post adresse knyttet til kontoen)

Les mer

Hvordan endre passord på e-post

Du kan endre e-postpassordet i webmailen

Gå inn på webmailen (MailEnable) og velg fliken Options fra toppmenyen. Deretter velger du Login fra menyen til venstre.

Skriv inn nytt passord (New Password) og en gang til for bekreftelse (Confirm New Passord).

Klikk Save på bunnen av skjermen, og passordet ditt skal være endret.

Les mer

Hvordan legge til feriemelding

Du kan legge til feriemelding i webmailen.

Gå inn på webmailen (MailEnable) og velg fliken Options fra toppmenyen. Deretter velger du Mail og Auto Response fra menyen til venstre.

For å aktivere feriemelding krysser du av i markeringsboksen for Enable Auto Response. Skriv inn emne under Subject og selve meldingen under Message Contents.

Hvis du ønsker at feriemeldingen kun skal gjelde i et bestemt tidsrom, krysser du av i boksen for Only send responses between these times, og velg det aktuelle tidsrommet i kalenderfunksjonen.

Klikk Save på bunnen av skjermen for å lagre endringene.

Les mer

hvordan legge til og slette e-post

Trenger du hjelp med å sette opp eller slette en e-post.

Legge til e-post:

  1. Først må du ha administrator tilgang, om du ikke har adminitrator tilgang eller har andre spørsmål kan du kontakte Dcode.
  2. trykk på add new i venstre hjørne
  3. fyll inn ønsket navn og passord som vist på bildet og trykk neste                                                                
  4. se at [SMTP:username@dcode.no] er huket av og trykk ferdig

 

Slette e-post: 

  1. finn rette e-post konto
  2. trykk delete knappen som er på høyre side av e-post kontoen
  3. når det nye vinduet åpnes trykker du delete nederst på siden

 

Les mer

Endringer på websidene vises ikke i nettleseren

Du må sannsynligvis tømme mellomlageret (cachen) for å se de nye endringene.

Ofte er det ikke nok å bare laste en nettside på nytt fordi noen deler av siden er mellomlagret i nettleseren. For å tømme dette mellomlageret må man gjøre en "hard oppdatering" av sida. Dette gjøres på forskjellig måte avhengig av nettleser og operativsystem.

Internet Explorer, Firefox, Google Chrome og Opera på Windows eller Linux

Hold nede Ctrl og trykk F5.

Safari, Firefox og Google Chrome på Mac OS

Hold nede Cmd og Shift og trykk R (Firefox og Chrome) eller hold nede Shift og klikk på Reload på verktøylinjen (Firefox og Safari).

 

Når dette er gjort skal alle delene av nettsida lastes inn på nytt.

Les mer

Hvordan sette opp e-post konto på iPad

En rask innføring i å sette opp en e-post konto på iPad

Når du skal sette opp en e-post konto på iPad går du inn på innstillinger og velger mail, kontakter, kalendere. 
Velg så "legg til konto", og deretter "annen".

 

 

  

Her velger du legg til e-postkonto (Ditt navn, din e-post og passordet som du har fått) så fyller du inn navn, e-post, passord og en beskrivelse og klikker neste 

  

så fyller du inn under innkomende e-posttjener og utgående e-posttjener, bruk mail.dittdomene.no så trykker ferdig i høyre hjørnet og arkiver på neste side.Voila! E-posten satt opp på din iPad

Les mer

Hvordan sette opp e-post konto på iPhone

En rask innføring i å sette opp en e-post konto på iPhone

Når du skal sette opp en e-post konto på iPhone går du inn på innstillinger og velger mail, kontakter, kalendere. 
Velg så "legg til konto", og deretter "annen".

 

 

  

Her velger du legg til e-postkonto (Ditt navn, din e-post og passordet som du har fått) så fyller du inn navn, e-post, passord og en beskrivelse og klikker neste 

  

så fyller du inn under innkomende e-posttjener og utgående e-posttjener, bruk mail.dittdomene.no så trykker du på pilen til høyre på SMTP linjen og kommer inn her

  

Til slutt ser du over at allt er fyllt inn rett og at du har valgt tjenerport 587, så velger fullfør oppe i høyre hjørnet. Voila! E-posten satt opp på din iPhone.

Les mer

Hvordan sette opp e-post konto på Android

Her finner du en rask oversikt over hvordan man kan sette opp e-post fra DCode/Getynet på Android telefoner

Sette opp e-post:

Åpne programmer (Applications) , åpne email appen.



Velg annen(POP/IMAP)

fyll inn e-post og brukernavn

fyll inn POP server navn (mail.dittdomene.no) og se at port 110 er valgt

fyll inn SMTP server navn (mail.dittdomene.no) og se at du bruker port 587

se at du har rett kontonavn og navn og trykk fullfør oppsett

 

Med lagret konto

Legge til ekstra e-post konto:

Åpne programmer (Applications) 
Åpne email appen.
Gå på innstilinger og velg legg til ny konto

Følg så stegene over.

Les mer

Automatisk av e-post, CalDAV od CardDAV konto på iPhone og iPad

Har du iPad eller iPhone kan du automatisk sette opp tjenestene CalDAV, CardDAV og e-post her. Det eneste du trenger er din e-postadresse og passord som er gitte til deg når e-postkontoen ble opprettet.

CalDAV og CardDAV er tjenester som gjør det mulig å automatisk synkronisere kontakter og kalender mellom din iPhone eller iPad og f.eks din Google konto. E-post gjør det mulig å sende og motta e-post.

Ved å klikke på linken under går du direkte til en tjeneste som automatisk setter opp alt dette på din iPhone eller iPad.

 

 Klikk her for å gå til automatisk oppsett av din iPad eller iPhone.

 

 

 

Les mer

Feilmelding: Epostprogrammet kan ikke verifisere tjeneren

Hvis du har fått opp en feilmelding i epostprogrammet om at tjeneren ikke kan verifiseres trykk på les mer for å få mer informasjon.

Vi har aktivisert muligheten for å  kryptere tilkoblingen til vår epostserver. Normalt vil ikke dette påvirke en eksisterende epostkonto. Men noen program finner ut at vår epostserver nå støtter kryptert forbindelse og endrer instillingene for å bruke dette. Da vil denne feilmeldingen komme. Det er mulig å trykke på fortsett i vinduet, og det er ingen fare forbundet med dette. Problemet er at meldingen kan komme tilbake senere.
For å fjerne meldingen helt må du åpne kontoinstillingene og endre innkommende og utgående server sånn at det står mail.dcode.no i begge felter. Så fort dette er endret og du har lagret endringene er problemet løst.

Les mer

Ta i bruk kryptert forbindelse til vår epostserver

Vi har lansert kryptert forbindelse (SSL) mellom epostserver og epostprogram. Det er enkelt å endre slik at du bruker en kryptert forbindelse

Det første du må gjøre er å åpne kontoinstillingene i epostprogrammet.

  • Endre innkommende server til å bli mail.dcode.no. 
  • Hak av for å bruke SSL på innkommende server
  • Se til at innkommende port er 995 for POP konto eller 993 for IMAP konto
  • På utgående server bytter du også til mail.dcode.no
  • Hak også her av for å bruke SSL
  • Se til at utgående port er 465

 

Les mer

Kartet på hjemmesiden virker ikke

Karttjenesten til google har endret vilkårene

Denne endringen ble gjort i slutten av 2018 og begynner nå å påvirke flere nettsider, vi har flere løsninger som vi kan hjelpe deg med å legge inn på nettsiden din slik at google maps kan fungere nesten som det gjorde før.

Les mer om endringene og hva de betyr for deg på bloggen vår

For mer informasjon kan du ta kontakt med support.

Les mer