Frokostseminar om GDPR

Skrevet av Frode Bjerved

Vi var på frokostseminar om GDPR og digital markedsføring. Her har vi oppsummert litt av det som kom frem under seminaret.

Tirsdag morgen på Comfort Hotel Union Brygge var vi på frokostseminar i regi av Næringsforeningen i Drammensregionen. Fokus var å sjekke om vi kunne lære noe nytt, og om vi var enige i bransjens tilnærming til GDPR. Først ut var Thomas Moen.

Thomas Moen - GDPR

Hvilke muligheter ligger i digital markedsføring nå og i fremtiden?

Thomas Moen, ​markedsfører, influencer, rådgiver, kursholder og foredragsholder- snakket om hva man bør tenke på av samtykker for å forsatt kunne drive med markedsføring i Facebook, og hvordan han bruker kanalen i sin markedsføring.

Thomas Moen var en av landets første, kjente bloggere og har over 15 års erfaring med digital merkevarebygging og kommunikasjon. Thomas Moen har bygget opp og solgt selskaper, og ledet team fra to til 55 mennesker. For tiden jobber han som selvstendig rådgiver, kursholder og foredragsholder – og snakker lidenskapelig om kommunikasjon, markedsføring, entrepenørskap, ledelse og digital balanse

Noe av det Thomas snakket om var å kunne være en god historieforteller. Markedsføring både i sosiale medier og generelt handler mye om den historien vi kan bygge merkevaren eller produktet vårt på. Thomas "friskmeldte" facebook som et markedsføringsmedie. Det ble spådd ned og hjem etter skandalen om datalekasjen, men Facebook gjør grep og fremdeles sjekker 3,4 millioner nordmenn daglig sin facebook konto.

Et lite tips var dersom man annonserer på facebook - ikke bruk "spons/boost innlegg" knappen - den hadde som regel dårligere resultat og kostet mer enn om man brukte litt tid til å sette opp annonsen selv i ad manager.

Vi tok en rask prat med Thomas rett før foredraget og spurte hva han tenkte om GDPR som små og mellomstore bedrifter bør huske på.

 

 

 

Neste ut var Jan Morten Andersen fra Cookiesinformation.com

Cookiesinformation foredrag av Jan Morten Andersen

Deler du data uten at du vet om det?

Jan Morten Andersen, daglig leder, Cookie Information AS.

Cookiesinformation - har en tilsvarende løsning som det vi tilbyr via Cookiebot. Det var godt å se at vi er ganske enige og har løsninger klare for de utfordringer som må løses rundt dette. Cookies på nettsider er noe som må deklarerest i personvernerklæringen. Mange har flere cookies via tjenester som eks Google Analytics som gir trafikkdata, samt cookies til bruk i markedsføring (som Facebook Pixel).

Det Andersen belyste var at en del av tjenestene man bruker setter cookies på nettsiden uten at man trenger å være klar over det. Eks. var en tjeneste som heter "Add This". Det er en enkel løsning for de som skal dele innholdet på nettsiden sin til sosiale medier. Denne har en helt annen tolkning av spredning av persondata enn det EU ville likt. Så vær forsiktig med bruk av 3.partsløsninger som man ikke har helt kontroll på hvordan virker 100%, eller hvordan behandler persondata.

Cookiesinformation og Cookiebot tjenestene gjennomsøker nettsiden automatisk hver måned og lager en rapport over de sidene som er gjennomsøkt, og hva nettkaplser og cookies som er funnet på nettsida. De gir også sluttbruker et reelt valg om hvilke cookies de vil samtykke til og ikke vil samtykke til. Vi i DCode anbefaler en slik løsning fordi det kan gjøre en del av jobben for dere automatisk, samt at man får dokumentasjon som kan være viktig i et eventuelt innsyn fra Datatilsynet.

Til slutt var det duket for Tibes representanter.

Tibes representanter forklarer om GDPR

GDPR - har vi alt på plass?

Per Rune Grønhovd, fagsjef web og seniorkonsulent og Tomas Nærbøe, prosjektleder/rådgiver fra Tibe Drammen.

Kravene til behandling av personopplysninger skjerpes og tydeliggjøres. Dette er den største endringen innen personvernlovgivning i Europa på over 20 år, ifølge Datatilsynets nettsider (Personvernforordningen vedtatt i EU). Per og Tomas tok for seg en pragmatisk tilnærming slik vi i DCode og har gjort dette, med å prøve å se hvilke aspekter som inngripes direkte i våre tjenester for våre kunder.

Hovedsakelig er dette endringer på nettside og envt endringer i nyhetsbrev utsendinger. Råd fra dem var å bruke tid på personvernerklæringen din, og referer til den der det er naturlig i nettsiden. Se video for mer utdypning.

 

 

 

Hva sitter vi igjen med?

Spør om lov og dokumenter det du kan. Ta en sjekk med din nettsideleverandør om hva som kan enkelt settes opp og hva dere bør tenke på selv. De fleste bedrifter må uansett ha en oversikt over hvilke persondata de behandler, både på nett og i papirform.

 

Les mer om GDPR tjenester fra DCode her

Sharing is caring

Del artikkelen på sosiale medier

Mer digitalprat

nysgjerrig eller inspirert?

  • news-page

    Er dere klare for ny nettside?

    Spar ekstra kostnader med denne 7 punkts sjekklisten


    Gjennom en årrekke har vi hjulpet små og store foretak til å bli synlige på nett. Ofte er noe av det viktigste i en slik prosess en bevisstgjørelse hos kunden på hva de bør tenke på når de skal på nett. Nedenfor har vi laget en forenklet sjekkliste som ofte er noe vi spør våre kunder om når de skal lage en webside for første gang. 

    Fortsett til innlegget
  • news-page

    Googlemaps koster penger?

    Kart fra google er ikke lenger "allemannseie". Søkemotorgiganten sin karttjeneste har endret vilkårene. Hva betyr dette for våre kunder?

    Fortsett til innlegget