Skrive tekst for web

Skrevet av Frode Bjerved

Skriv bedre tekster for nettsiden din med disse enkle tipsene.

Det aller viktigste å tenke på er hvor fort leseren må finne innholdet sitt.

55 % av alle nettside treff får mindre enn 15 sekunder med oppmerksomhet. Vi er utrolig utålmodige på nett, helt til vi treffer innholdet vi søker. Forskjellen på å en oversiktlig webside og en lang ustrukturert artikkel kan bety døden for lesbarheten.

 

Snakk med designer om skriftstørrelser

Mange eldre nettsider ble designet for mindre skjermflater og dårligere oppløsning, noe som gjør at skriften ofte blir veldig liten på moderne laptop maskiner med veldig gode skjermer. Det samme gjelder fort mangelen på å tenke lesemiljø, eks er det lurt å ha litt større skrift på brødteksten på mobiltilpasset versjon - da man ofte ikke sitter helt i ro når man leser på mobilen. Ikke bare leser vi mindre tekstmengder på nett, vi leser også tregere på nett enn på papir. Det tar 20-30% lenger å lese online enn på papir. En god skjermvennlig skrifttype, gode kontraster og størrelseforhold er noe en designer kan hjelp med. Kanskje nettsiden din har utrolig bra innhold som ikke blir lest pga dårlig design?

Les eller mer om redesign her

 

 

Skriv for “overblikk”  (scannere / skimmers)

De fleste leserene trenger både en enkel oppdeling av teksten for å få et raskt overblikk, samt berikelse av teksten i form av grafikk eller bilder.
På nett er vi veldig utålmodige, og en gjennomsnittelig bruker/besøkende leser bare 20% av innholdet på nettsidene.(Kilde)

Vi leser bare 20% av innholdet - grafikk, illustrasjon av isfjell

I tillegg til å lese mindre på skjerm enn papir av innholdet, prøver vi å lese raskere ved å hoppe over korte ord som ikke alltid er nødvendig for å forstå sammenhengen. Småord på 2-3 bokstaver blir oversett  75% av gangene vi leser en tekst.

Så på nett er vi mer utålmodige, vi leser tregere og mindre, samt vi hopper over ord. Ikke det beste utgangspunktet for tekstforståelse kanskje. Men det er grep man kan gjøre.

Hva kan jeg gjøre med teksten min i dag?

Vi anbefaler å dele opp lengre tekster i mindre avsnitt med overskrifter.

Dette lar leseren "scanne" raskt nedover siden for å skape seg et inntrykk av hva teksten er om slik at de raskt kan beslutte seg for om innholdet er det de ser etter eller ikke.
Små korte avsnitt med gode beskrivende overskrifter gir bedre forståelse av hele teksten samt muligheten for å hoppe direkte ned til de "20%" av teksten de trenger å lese.
Så kan det være lurt med tanke på trafikk og generell synlighet og sørge for at innholdet kan deles. (Eks kan du bruke -  AddThis, ShareThis, og Shareaholic som er enkle verktøy for å få delefunksjoner på plass- evnt bare snakk med dine webutviklere og sørg for at dette er på plass når du lager nye nettsider eller redesigner).


Kilder
http://sproutsocial.com/insights/how-to-write-a-blog-post/?ref=zest.is

https://www.nngroup.com/articles/how-little-do-users-read/

https://blog.hootsuite.com/how-to-create-a-social-media-marketing-plan/

Sharing is caring

Del artikkelen på sosiale medier

Mer digitalprat

nysgjerrig eller inspirert?

  • news-page

    GDPR - hva sier EUs lovgivning om cookies

    Alle websider i Europa må følge retningslinjene til personvern og datainnsamling, og informere brukerne om at cookies ikke blir brukt til å samle informasjon unødvendig.

    Fortsett til innlegget
  • news-page

    Hva bildene sier om websiden

    Et bilde sier mer enn hva bildebanken kan tilby? Er nettsiden preget av bilder med litt over gjennomsnittlige pene amerikanere som smiler? Har kundeservicesiden deres bilde av en ung kvinne med telefonheadset som smiler i kamera? Bilder sier mye om nettsiden. Bruker man lang tid på godt innhold er det synd om bildene river ned inntrykket.
     

    Fortsett til innlegget