Har nettsiden riktig informasjon på toppen, og er det virkelig slik at vi må ha alt av det viktigste innholdet samlet på toppen av siden?
Skal man ikke lage webdesign med store visuelle flater med store overskrifter og bilder i toppen av websidene? Er dette bare en trend akkurat nå? Skal all informasjon som visest i første skjermbilde alltid være den viktigste? Webdesignere diskuterer stadig hva som bare er "trender" og hva som gagner brukervennligheten på nettsider. Nedenfor prøver jeg å summerer opp noen synspunkter som vi bruker når vi designer nettsider for våre kunder.
Fokus på synlig øverste del av nettsiden / Above the fold
Det har vært og fremdeles er diskusjon i webdesign om vektleggelsen av hva som er synlig "above the fold" eller ei. "Above the fold" er termen brukt for å forklare hva som er i synlig skjermbilde før man evnt må scrolle nedover.* Dette er fremdeles viktig: Når vi besøker en webside bruker vi veldig kort tid på å bestemme oss om vi har funnet riktig side og riktig informasjon før man evnt klikker seg videre. Det tar 50ms før man bestemmer seg om dette er riktig nettside (for den informasjonen man leter etter). Det vil si at vi har rett under 1 sek å fortelle NOE som appellerer nok til å bli værende på siden. Derfor er informasjonen som er øverst prioritert og viktig. Dette derimot må ikke feiltolkes til at brukerne (vi) ikke scroller /blar nedover på nettsidene.
Alle scoller
" Users do scroll, but only if what’s above the fold is promising enough"
(Amy Schade - https://www.nngroup.com/articles/page-fold-manifesto/)
Et tips kan være å lede eller gi brukerne lyst til å se videre ned på siden, med eks et navigasjonselement eller hint om at det finnes mer innhold som kan være relevant. I et responsivt design er hva som er synlig før scroll ulikt på ulike skjermer / enheter. Eks er hva som er synlig veldig forskjellig fra mobildesign og desktop. Så dette er noe vi som designer må ta hensyn til.
Eks på synlig hint/oppfordring til scrolling fra en av våre kunder - Ravn Studio (ravnstudio.no)
Brukervaner
Scrollbarer som skal hjelpe brukeren med å scrolle nedover og si noe om lengden på siden (ofte plassert i høyre kant i nettleseren) har blitt mindre og er mindre synlig i dagens moderne nettlesere. Dette er gjort fordi brukerne er vant til å scrolle. I noen versjoner av nettlesere er ikke scrollbaren synlig før man scroller.
Flere analyser og undersøkelser konkluderer med det samme, at scrolling er noe man gjør automatisk.
Ved mobilbruk scrollet halvparten av brukerne etter 10 sekunder og 90% etter 14 sekunder
Stats from MOVR (published in Luke Wroblewski’s tweet)
Design og estetikk
Måten vi nå "browser" og bruker nettet på gjør at websider må inneholde informasjonen vi søker, og vi vil finne den fort. Dette betyr at sidene bør være oversiktelige, det betyr ikke at all informasjon må være synlig før scroll. Oversiktelighet er at man raskt kan "scanne" siden for å forstå hva type informasjon man finner der, og deretter velge å lese mer/ navigere videre eller interagere med siden på noen måte. Mange kjenner igjen måten vi leser nyheter på nett: Scroller seg nedover vg.no og så evnt opp igjen for å åpne de sakene man har lyst til å lese mer om. Facebook og sosiale medier har og bidratt sitt til dette brukermønsteret.
Et godt design sørger for at brukerne oppfatter siden som mer troverdig, lettere å oppfatte innholdet, lettere å navigere og gir et bedre totalintrykk av (selskapet og) nettsiden. Undersøkelser viser hvor stor effekt estetikk, visuelle appell har på vår oppfattelse av nettsider.
Med 15 minutes lesetid, vil 2/3 av brukere heller lese noe som er "visuelt vakkert" enn noe som er "vanlig" (Kilde: Adobe)
51% synes at "god kontaktinformasjon" er det som mangler mest på en del selskapssider (nettsider). (Kilde: KoMarketing)
38% vil slutte å interagere/ bruke en webside dersom innholder/layoten er lite attraktiv (dårlig designet).(Kilde: Adobe)
Konklusjon
Vi må ta hensyn og legge stor vekt på hva som er "above the fold" når vi designer nettsider. Her skal vi fange brukerns oppmerksomhet, vi skal appellere og skape interesse. Dette betyr ikke at vi må legge all informasjon som er viktig her. Siden vi har kort tid på å skape interesse hos brukerne må informasjonen som er her oppe være tydelig, enkel og lettoppfattelig. Den må appellere til nettsidens målgruppe. Dette betyr at store bilder, enkle flater og god og enkel navigasjon ikke er en trend, men et brukervennlig fokusert designgrep.
*Above the fold kommer fra trykkpressen, der aviser ble brettet og lagt i bunker i kiosker og utsalgssteder. Det som ble synlig for forbruker var "above the fold".
Kilder, les mer her:
http://uxmyths.com/post/654047943/myth-people-dont-scroll
http://uxmag.com/articles/the-extinction-of-the-scrollbar
https://www.nngroup.com/articles/page-fold-manifesto/