Synes du og at SEO (SEO - Search Engine Optimizing) er noe komplekst og vanskelig?
Det kan virke slikt, men det er måter du påvirker dette selv. Denne artikkelen forklarer hva kan du gjøre selv på websiden din (helt gratis) for å bli mer synlig på søkemotor.
Hvordan kan du bedre din SEO (Search Engine Optimizing): Det aller viktigste er innhold og relevans. Google søker hele tiden etter måter å presentere relevant informasjon for sine brukere, og om siden din har relevant informasjon til de søkeordene som brukes. Så skal du jobbe med SEO er det beste tipset det samme tipset som til alle former av markedskommunikasjon: Lag godt og relevant innhold for kundene dine. Hva forventer de å finne på sidene deres, hva bør de kunne finne informasjon om på sidene deres, og ville du selv lest innholdet dersom du søkte?
Har du relevant innhold vil de som besøker websiden deres ikke forsvinne rett ut igjen, men begynne å lese og evnt lete etter annen relevant informasjon. Dersom noen åpner websiden for å så direkte lukke den igjen måles det i noe som kalles "bounce rate". Bounce-rate påvirker din rangering hos google (rangering = hvor høyt på søkesiden) på de søkeorden som er brukt. Så treffer du ikke med innholdet i forhold til søkeord blir du ranket ned på de søkeordene. Dette er en liten bit av algoritmene google bruker. Så måten siden din brukes på vil direkte påvirke søkeresultatene. Derfor er det viktig med godt innhold og gode brukeropplevelser.
Prioritet for gode søkeresultater er relevant innhold
Her er 9 tips for å bli mer synlig på google:
1. Ha søkeordet / søkefrasen i tittelen på siden.
Gjenta søkeordet i teksten, og sørg for at metataggene blir korrekte. (Metatagger er kode som søkemotorene finner, men ikke er synlig på websiden. Dette kan du eks styre enkelt med SEO verktøyet i Getynet).
Søkemotorer hater duplikat innhold. Har du to eller flere sider som er tilnærmet kliss like, aner ikke søkemotoren hvilken av dem den skal bruke. Har du mange produkter fra samme merkevare og som ligner, burde du derfor sørge for at alle titteltagger og overskrifter er unike.
2. Nok innhold.
Mer innhold er bedre enn mindre innhold , men relevans er viktigst. Det viser seg at sider med mer enn 450 ord generelt "ranker" litt bedre enn de med mindre. Dette handler jo naturligvis om at man på 450 ord får flere muligheter til å treffe (skrive om) søkeord og søkefraser med innholdet. Når det er sagt er det viktig å skrive tekst for nettsiden hvor lesevanene er andreledes enn bøker, magasiner. Så bruk mellomtitler og avsnitt. La leserene "scanne" innholdet ditt for å rask få et overblikk over hva siden handler om. Dette sørger for mer blir lest, og tiden brukt på websiden øker (som er positivt for SEO og ditt budskap).
3. Legg til et nr i tittelen/ overskriften på artikkelen
Det er faktisk mulig at å ha et nr i tittelen kan påvirke positivt, dette henger litt sammen med hvor lett man oppfatter budskapet og at flere vil klikke på lenker med nr i seg, eks: "3 måter å bli slankere", er bedre enn: "bli slankere med disse tipsene". (Lær av avisene kan man vel si). Ellers viser funn fra undersøkelser og datasammenligning at en tittel på rundt 70 tegn er bra.
4. Lenk til annet innhold på siden din
Bruk internlenking i artikler og på innhold i siden din , en side bør ha 2-5 lenker til annet relevant informasjon på websiden din.
5. Lenk til andre websider
Skriver du innhold som har kilder eller andre tilsvarende artikler som leserne kan dra nytte av - legg til 2-5 lenker til disse sidene.
6. Bruk multimedia.
Video, bilder , lyd, presentasjoner, grafikk og grafer er med på å gjøre innholdet "mer søkbart" - og derfor kan blandt annet hjelpe søkemotor optimaliseringen
7. Bildebeskriveler
Sørg for å gi gode beskriveler i "ALT" tags - bildebeskrivelser er viktig, ikke list opp mange søkeord, men beskriv hva bildet er som om du skulle forklart det for en svaksynt.
Vi sørger for at det dukker opp et ALT felt i admin i getynet hvor du laster opp bilder.
8. Lenker inn til nettsida deres.
Dette er viktig og vanskelig å gjøre noe med, men en side som mange lenker til betyr at siden er relevant og populær. Derfor vil både antall lenker inn til siden din telle, men og hvor lenkene kommer fra. Bruk sosiale medier, oppdater innholdet ditt, bruk kundene dine som kontaktflater.
9. Bruk google bedrift.
Sørg for å eie "din bedriftsinformasjon" på googlekart oppføring. Skriv inn adressen deres på google maps, og se om dere er registrert der som selskap. Dersom ingen "eier" denne informasjonen, er den en link fra oppføringen som sørger for at dere kan registrere dere som eier. Dette vil hjelpe google med å knytte relasjoner mellom webside og kart og sosial profiler. Bruk ellers sosiale medier- både for å skape trafikk til sida, men og fordi er websiden knyttet til sosiale profiler gir websiden og deres "digitale" selskapsprofil autoritet og vil hjelpe SEO.
Hva med det vi ikke kan gjøre selv - den tekniske biten?
Dette er det vi optimaliserer for i Getynet CMS. Vi passer på at koden er lett å lese for google, at vi bland annet har h1 tags på alle sider. Vi har egne felt i admin som kundene våre selv kan fylle ut meta-beskrivelse og meta-titler på alle sider. DCode jobber kontinuerlig med å levere raske sider, dvs sider som lastes raskt da dette påvirker SEO. Vi leverer inn xml sitemaps til google, sørger for at url strukturen er ryddig og at det ikke er unødvendige tegn som session ID i url. Du får mobilvennlige sider, og sørger for å definerer språk/ land i koden.
Hva du ikke må gjøre:
Kjøpe linklistings - eller tjenester som lover å skape mange linker inn til siden din. Google straffer dette hardt!
Mass-submissions (at man bruker 3. parts tjenester for å regisrere websiden på ulike søkemotrere).
Keyword stuffing - at man skriver søkeord gjenntatte ganger i teksten for å bedre seo på det ordet. Dersom teksten ikke flyter naturlig og er synlig repeterende på enkelte ord så vil det slå negativt ut på ranking.
Noen kilder:
http://www.hobo-web.co.uk/seo-tutorial/#search-engine-friendly-urls-sef-
http://www.hobo-web.co.uk/webmaster-guidelines/