8 startstips for deg som tenker på nettbutikk

Skrevet av Frode Bjerved

Har du planer om å starte en nettbutikk? Vi gir deg noen tips med på veien slik at du har litt mer informasjon på de beslutningene du skal ta fremmover mot lansering.

Nettbutikker står for stadig mer av veksten i detaljhandelen vår, og en god nettbutikk kan hjelpe både eksisterende veletablerte butikker så vel som nye med økt profitt og merkevare kjennskap.

Vi i DCode jobber mye med ehandel og har opparbeidet oss erfaring på hva som er smart å tenke på før og når du starter.

1. Velg riktig betalingsform
Hvilken betalingsform skal du ha på nettbutikken din? Betalingsløsning (kortbetaling), faktura eller postoppkrav. Kortbetaling med Visa eller Mastercard i nettbutikken vil være det optimale valget for mange, men kortbetaling gir også en del merutgifter både i oppstartsutgifter og i driftskostnader.

Du kan også velge å gjøre en avtale med aktører som Svea Webpay, Klarna, DIBS (Dibs Account), eller andre faktura-innkrevningsaktører, og da vil de ta seg av innkrevning av pengene som kunden din skylder.

Med postoppkrav får kunden pakken utlevert mot betaling på postkontoret/post i butikk. Her er det Posten Norge, som krever inn betalingen for deg. Posten overfører da betalingen til din konto, noe som er trygt for både selger og kjøper.
 

2. Hvordan skal kundene dine få varene sine (Frakt)
En handel er ikke gjennomført før kunden går ut av butikken med varen. Nettbutikk er ikke noe anderledes- så hvordan skal varene leverest til kunden.

Har du en fraktavtale allerede med et transportbyrå eller posten?
Bring/ Posten eller (DB) Schenker er de vanligste. Nyere på marked er Helt hjem (som distruberer via  Amedia og Schibsted sitt nettverk).

Har man allerede et butikklokale så kan man vurdere om det skal det være mulig for kunder å hente selv i butikk?

Ofte lar man kundene få gratis frakt på kjøp over en sum, eller at man har gratis frakt uansett kjøpssum da er dette noe de fleste tenker på når de (dere) setter pris på varene i nettbutikken.
Ellers ser vi at der er mulig å ha flat frakt stas på alt man sender, eller frakt basert på kategorier (eks produktkategorier). I DCode jobber vi med Getynet CMS og der er det enkelt å endre disse fraktsatsene og tilpasse dette for butikken.

Noen fraktløsninger har avanserte utregninger av fraktsats som eks Bring. Da kreves det at man har vekt på det som skal sendes, og volum for mer presis fraktpris.

Så tenk på hvordan og hva du sender, og hva som passer best for din butikk og dine kunder.

3. Hold orden på lageret ditt og logitstikk på nettbutikken
Hvordan håndterer man at det selges fra samme lager både i butikk og nettbutikk? Hvem sørger for at riktig informasjon kommer til kundene, vet du for eksemepel hvor lang tid det tar å bestille flere varer fra leverandør?

 

4. Sørg for at butikknavnet ditt finnes tilgjengelig som domenenavn.
Søk på norske domenenavn hos norid.no for å sjekke om du finner et ledig domenenavn du har lyst på. Vi i DCode kan hjelpe deg med å kjøpe domene dersom det er ønskelig. Det er en fordel å ha .no domene for butikken din da norske forbrukere har mye større tillitt til domenenavn som er knyttet til Norge.

 

5.  Bruk en norsk nettbutikkløsning
Norske forbrukere forventer riktig valutta (NOK) og norske tekster på navigasjonselementer og (norske/kjente) betalingsløsninger. Norske nettbutikker har generelt en høyere tillit enn utenlandske løsninger hos forbruker.
 

6. Skap trygghet på nettsiden din
Ved å utforme gode kontakt- og om oss-sider, og ved å bruke kjente logoer, brands og betalingsmuligheter kan du øke tilliten til nettbutikken. Dette er spesielt viktig å tenke på om du har en nettbutikk som ikke er velkjent.

 

7. Bruk sosiale medier som markedskanal
Opprett en google bedrift side for butikken din, det er gratis og dette kan hjelpe deg på sikt med søkemotoroptimalisering.
Ha en facebook profil (80% av Norges befolkning er på facebook). Bruk denne aktivt til å promototere butikken, salg , nyheter, events mm. Er det andre sosiale nettverk som dere kan ha nytte av? Det vitktigste er å kunne treffe potensielle kunder. Bruk sosiale kanaler for å spre for eksempel rabattkoder eller unike tilbud. Tenk selv, hva er irriterende og hva er helt greit å få på i "newsfeeden" din på facebook.

 

8. Lær deg å se på trafikktall på websiden din
Opprett en google analytics konto, sjekk dataen som finnes der. Gjør du forandringer på forsiden, sjekk hva det gjør med trafikken, fikk du flere besøkende, ble flere værende på nettsiden lengre? Klikket de seg videre inne på nettsiden din? Sørg for å optimalisere hele tiden. I løsningen vi har for nettbutikker er det enkelt å legge inn googleanalytics.
 

 

Vi kan hjelpe deg med å starte din egen nettbutikk- les mer om hva det vil si her!

Sharing is caring

Del artikkelen på sosiale medier

Mer digitalprat

nysgjerrig eller inspirert?

  • news-page

    Er dere klare for ny nettside?

    Spar ekstra kostnader med denne 7 punkts sjekklisten


    Gjennom en årrekke har vi hjulpet små og store foretak til å bli synlige på nett. Ofte er noe av det viktigste i en slik prosess en bevisstgjørelse hos kunden på hva de bør tenke på når de skal på nett. Nedenfor har vi laget en forenklet sjekkliste som ofte er noe vi spør våre kunder om når de skal lage en webside for første gang. 

    Fortsett til innlegget
  • news-page

    Googlemaps koster penger?

    Kart fra google er ikke lenger "allemannseie". Søkemotorgiganten sin karttjeneste har endret vilkårene. Hva betyr dette for våre kunder?

    Fortsett til innlegget